Een veilige balie

Aandachtspunten bij het ontwerp van een veilige balie zijn:
  • Er is een duidelijk aangegeven receptie / ontvangstbalie
  • De receptie is permanent bezet
  • De receptionist / baliemedewerker kan de ingang goed overzien
  • De receptionist / baliemedewerker zit op ooghoogte met de bezoeker
  • Er is een goede vluchtweg vanuit de receptie / balie
In geval van een verhoogd risico op publieksagressie:
  • Er is sprake van een fysieke barrière tussen receptionist / baliemedewerker en de bezoeker.
  • In de receptie / balie is een alarm- /signaleringsknop waarmee hulp ingeroepen kan worden.
  • De ruimte is (deels) beveiligd met slagvast glas.
Wat dient er procedureel geregeld te worden:
  • Er wordt voorkomen dat bezoekers door het gebouw gaan zwerven (protocol begeleiden bezoekers)
  • Er wordt gewerkt met een bezoekersregistratiesysteem
  • Veiligheidsvoorzieningen gebouw bij avondgebruik

Meer informatieArtikel Hoe ontwerp je een gastvrije en veilige balie